Voor een gedeelte van mijn verzameling heb ik er voor gekozen de documentatie van de kaarten op te nemen in een word-document, waarbij een standaard sjabloon is gebruikt, waarbinnen ik veel vrijheid heb de teksten naar bevind van zaken aan te passen en in te vullen. Ik heb één prentbriefkaart als voorbeeld genomen, die hier is afgebeeld met de documentatie. Vooral bij kaarten, waarbij de teksten op de kaart slecht leesbaar zijn, voldoet een afbeelding van de adreszijde niet, omdat de tekst vaak slechts leesbaar is en ik de ontcijferde leesbare digitale tekst in een bestand wil opnemen. Ik voorzie de kaarten binnen een deelverzameling van een uniek nummer, een soort sleutel waarmee de kaarten aan andere documenten en afbeeldingen verbonden kunnen worden. Deze manier van werken is wel tijdrovend, aan de andere ontdek je wel allerlei zaken die niet eerder opgevallen waren.
Lodewijk van Duuren
Nummer 00001
1. Kaartgegevens
1a. Gedrukte teksten beeldzijde:
Linksonder: logo NPG in driehoek in rondje, GESETZLICH GESCHÜTZT
Rechtsonder: 326/3
Op het beeld een plaatje met de tekst: PARIDE DI EVFRANORE
1b. Gedrukte teksten adreszijde:
Doorloper
Middenboven: Postkarte Weltpostverein etc. [briefkaart in 9 talen, U.P.U. in 3 talen]
1c. overige
Zwartwit foto
Afmetingen: 8,5 x 13,7 cm
Uitgever: Neue Photographische Gesellschaft (NPG)
2. Postale gegevens
2a. Postzegel: 1 cent rood
2b. Vertrekstempel: grootrondstempel, MEERSSEN / 30 OCT 06 / 12-6 V
2c. Aankomststempel: grootrondstempel, KERKRAEDE / 30 OCT 06 / 10-11 V
2d. Via-stempel: geen
2e. Bestellersstempel: geen
2f. Overige postale stempels en etiketten: geen
3. Geadresseerde, correspondentie en afzender
3a. Geadresseerde:
Monsieur Jos Maas
Etudiant
Rolduc
3b. Correspondentie en afzender:
Beeldzijde: geen
Adreszijde: geen
4. ToelichtingDe naam Paride is de Italiaanse naam voor Paris uit de Griekse mythologie. Zij is hier zittende afgebeeld met een phrygische muts. Het beeld staat de in Galleria delle Statue, een onderdeel van het Museo Pio-Clementino (Paus Clemens XIV) van Vaticaanstad.
De naam Evfranore is van de Griekse schilder en beeldhouwer Eufranore (ca. 390-325 v.Chr.). Ook wel Euphranor gespeld. Giovanni Battista Piranesi heeft in een ets het beeld weergegeven.
Het is geen gewone afbeelding van het beeld, want de twistappel in zijn rechterhand ontbreekt en in plaats daarvan heeft hij een dunne sigaar, terwijl kringeltjes rook uit zijn mond komen. Aan de rechterkant is een kan en kruk met glas toegevoegd.
5. Bronnen
- Anoniem, 1846. Museo Pio-Clementiono al Vaticano. Tipografia Cannetti, Roma.
- X. Barbier de Montault, 1870. Les musées et galeries de Rome. Catalogue général de tous les objets d'art qui y sont exposés. Jos. Spithover, Rome.
- Nicole Dacos, 1961. Le Pâris d'Euphranor. Bulletin de correspondance hellénique Année 1961 Volume 85 Numéro 1 pp. 371-399.
6. Afbeeldingen
- 00001a Adreszijde prentbriefkaart (ook digitaal)
- 00001b Beeldzijde prentbriefkaart (ook digitaal)
- 00001c Foto originele beeld. Museo Pio-Clementiono al Vaticano.(alleen digitaal)