De kaart met het Wandelpier van Scheveningen is een voorbeeld (monster) van een kaart in lichtdruk, die J.M. Schalekamp uit Buiksloot naar zijn potentiële klanten stuurde, in de hoop een opdracht te ontvangen. In 1892 verplaatste Schalekamp zijn fotografisch atelier van Amsterdam naar Buiksloot. Aan dit atelier was een lichtdrukkerij verbonden.
De adreszijde is min of meer de “vingerafdruk” van de drukker. Je kunt er dus van uitgaan dat de adreszijde van de “monster-kaart” door Schalekamp is gedrukt en dat alle andere kaarten met dezelfde adreszijde door Schalekamp zijn gedrukt. De adreszijde kenmerkt zich door vijf verschillende teksten, zoals Briefkaart, Carte Postale, Algemeene Postvereeniging, ieder met een eigen lettertype of font. Verschillen zijn de grootte van de letters, cursief of rechtopstaand, vet of niet vet, hoofd- of kleine letters, haakjes, punten en het karakteristieke van de letters. Is dit geval zijn de letters van BRIEFKAART geschreeft (met streepjes aan de uiteinden van de letters), ongelijke dikte van de letters, maar vooral het “doorgezakte” dwarsstreepje van de A is kenmerkend. Tot zover lijkt alles te kloppen, maar zo simpel ligt het blijkbaar niet, want een kaart van de lichtdrukkerij S. Bakker Jz. uit Koog-Zaandijk heeft exact dezelfde adreszijde. Zelfs het sluithaakje achter “adresse” is bij beide kaarten onvolledig afgedrukt. Het blijkt dat heel veel kaarten van Schalekamp en Bakker deze zelfde adreszijde hebben. Drukte de één ook voor de ander of gebruikten deze drukkers hetzelfde cliché voor de adreszijde? Voorlopig blijft het een “vraag”, maar mogelijk wordt het eens een “weet”.