Op 28 februari 1908 stuurt Henk twee kaarten vanuit Haarlem. Zij zijn bestemd voor Mejuffrouw M. Kramers en komen dezelfde dag tegelijkertijd in Velsen aan.
Op de ene kaart met nummer S. 52 staat een vrouw met een palmtak, waarschijnlijk als teken van vrede en op de andere kaart met nummer S. 53 staat dezelfde vrouw met weegschaal en zwaard, naar mijn mening als teken van de gerechtigheid. Het zijn zogenaamde broomzilverfoto’s die waarschijnlijk in Duitsland zijn gemaakt en uitgegeven. De kaarten zijn ook bekend als ingekleurde versies.
Op beide kaarten staat als titel Uhornay. Ik vraag me af of afzender of ontvanger wel met de betekenis van Uhornay bekend waren. Het is namelijk de naam van de vrij onbekende Duits-Hongaarse zangeres en danseres Rozsika von Uhornay. Dat het zeker om deze vrouw gaat blijkt uit een afbeelding in de Apollo-Theater-Revue uit Düsseldorf, Heft 8 November-Ausgabe 1905.
In dit tijdschrift staat een afbeelding van Rozsika van Uhornay die op dezelfde foto is gebaseerd als de kaart met nummer S. 52.
In een advertentie van het Walhalla-Theater in de General-Anzeiger für Halle en Saalkreis van 6 november 1901 staat zij ook genoemd als Hongaars-Duitse zangeres en Czardas-danseres. Czardas is een typische Hongaarse dans.
In Nederland is zij helemaal of vrijwel niet bekend. Als je binnen Delpher in de oude kranten op Uhornay zoekt, is Rozsika van Uhornay niet te vinden, maar zoek je op Roszika en Czardas dan vindt je in de Nieuwe Haarlemsche Courant van 23 juli 1910 in een bericht van de Societeit “Trou moet blijcken” de volgende aankondiging van een concert op zondag 24 juli 1910: 7. „Rózsika”, Hongaarsche fantaisie en Czardas, Roberts. Even lijkt het erop een aanwijzing gevonden te hebben, maar uit nader onderzoek blijkt dat dit muziekstuk van de componist Roberts niets te maken heeft met Rozsika van Uhornay.
Tot slot in het Duits de recensie van haar optreden in het tijdschrift Apollo-Theater-Revue.
„Rozsika von Uhornay, eine rassige Tochter der Pussta, weiss ihre Gesänge und Tänze mit Temperament, Grazie und Chic vorzutragen. Hier durch und durch die vornehme Eleganz ihrer Kostüme gewint die schöne Ungarin im Sturme die Gunst der Zuschauer.“
Zie het blog met alle afbeeldingen in de PDF